9/20/21, 4:06 PM

Politics

Subscribe

Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator

Support The Washington Spectator today

The WASHINGTON

SPLECTATOR

World Culture Economy Letters Latest Issue

Contact Us Support Q

- W E E s W E E EE = W ws -'J -_— W E W E D EE W =

Scrubblng Report on Wireless
Hazards in Schools

by Daniel Forbes

May 24, 2021 | Politics, Technology

T

WS

PHOTO CREDIT: Tim Lauer. IPads used by fourth graders in Portland, Ore,

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/

1/49


https://washingtonspectator.org/category/politics/
https://washingtonspectator.org/category/technology/
https://washingtonspectator.org/
https://washingtonspectator.org/category/politics/
https://washingtonspectator.org/category/politics/foreign-policy/
https://washingtonspectator.org/category/culture/
https://washingtonspectator.org/category/politics/economy/
https://washingtonspectator.org/letters/
https://washingtonspectator.org/latest-issue/
https://trypico.com/washingtonspectator/registration
https://washingtonspectator.org/contact/
https://trypico.com/washingtonspectator
https://www.facebook.com/TheWashingtonSpectator
https://twitter.com/washspec?lang=en
https://www.linkedin.com/company/the-washington-spectator/

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator

This first article in a two-part series examines the fraught process of generating
Oregon’s report on wireless tech’s risk in schools. The second will plumb the
published research employed.

As to credibility, “You only have that when you bring together the strongest voices
from opposite poles. Otherwise, the outcomes are suspect. If you want to be seen
as open and honest, you've got to do the hard work of bringing combatants
together, and then see how things sort out. What does the data say? That last part
is not something you can control.”—George W. Bush’s Treasury Secretary Paul
O’Neill to Ron Suskind in The Price of Loyalty.

No way round it: Oregon’s public health agency, the Oregon Health Authority
(OHA), has issued a shoddy, biased report on the potential harm to the state’s
roughly 600,000 schoolkids from the wireless devices proliferating in
classrooms. The risk, for example, to a classroom full of 25 nine-year-olds along
with 25 tablets, each with perhaps two or more wireless transmitters (Bluetooth
and WiFi) pumping out Radiofrequency Radiation (RFR), a WiFi router stronger
than the one in your home.

Even in the watered-down version that ultimately passed—with OHA and the
Oregon Department of Education (ODE) effectively vetoing several stringent
provisions in the bill’s original language—the OHA review of the scientific
literature was still a high-stakes affair. The law engendering it, SB 283, required
that if OHA determined that exposing students hours a day to RFR was
“harmful,” the state would have to tell Oregon’s public and private schools that
they should turn to “alternative technologies that would reduce students’
exposure.” ODE, which the law’s backers say wanted nothing to do with it,
would have to “develop recommendations” to comply.

Said State Senator Michael Dembrow, Chair of the Senate Committee on WS
Education, “If the report had shown evidence of increased risk, it may have leu

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 2/49


https://ronsuskind.com/portfolio/the-price-of-loyalty/
https://www.oregon.gov/oha/PH/HEALTHYENVIRONMENTS/RADIATIONPROTECTION/Documents/SB_283_%20Wireless_Tech%20_Health_Risks_Report.pdf
https://olis.oregonlegislature.gov/liz/2019R1/Downloads/MeasureDocument/SB283/Enrolled
https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https%3A%2F%2Fwashingtonspectator.org%2Foregon-health-authority-forbes%2F&t=Oregon+Health+Authority+Condemned+by+Scientists+For+Scrubbing+Report+on+Wireless+Hazards+in+Schools
mailto:?subject=Visit%20this%20site%20https%3A%2F%2Fwashingtonspectator.org&body=Hi%2C%20this%20may%20be%20interesting%20you%3A%20Oregon%20Health%20Authority%20Condemned%20by%20Scientists%20For%20Scrubbing%20Report%20on%20Wireless%20Hazards%20in%20Schools%21%20This%20is%20the%20link%3A%20https%3A%2F%2Fwashingtonspectator.org%2Foregon-health-authority-forbes%2F

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
to immediate action.” Dembrow added, “If OHA had found a problem, then the
Department of Education would have had to develop a policy to address it, and
the legislature would have come back to the issue.”

One legislative observer said, “I was shocked it passed—it was a real uphill
climb. Whatever the bill's flaws, to even get the wireless risk issue raised in the
[Capitol] building is worthwhile.”

Perhaps. But the whole issue of kids’ potential risk became moot after the
report’s lead author, Ali Hamade, Ph.D., Oregon’s Deputy State Epidemiologist,
dropped a statement into the last paragraph of the report’s Executive Summary,
the sweet spot of the entire 100-page effort.

The report went through five drafts total, all completed in November 2020. The
first draft was dated November 3, the last, November 20. Hamade’s sotto-voce
addition to the third draft of the report—the sole draft that eschewed the use of
track-change to highlight additions to the text - states that OHA found
insufficient evidence that wireless radiation in schools “is associated with
adverse health effects” A key finding if true, obviously, yet the summary offers
no clue what it’s based on - as the report’s critics note.

(In a post-release defense of the report—“Irequently Asked Questions”—OHA
took matters a step beyond its insufficient evidence finding when it rationalized
the Oregon Department of Education having no need to mitigate potential risk.
See below.)

Said Dembrow, the Oregonian with the most sway on how the report was
received, “I remember seeing the report. I scanned the Executive Summary.”
He’s not to blame for taking a state agency’s formal report at face value.

Dembrow added, “If there are flaws in the report, they need to be remedied.

The report is important to get a clear assessment of the science.” He said,

“What we got was a first step in an ongoing process. We need to have a hearing
to hear both a critique of the report and OHA’s defense. Then the legislature
needs to come up with funding to do a more in-depth report.” S

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 3/49


https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0285-Draft-11.03.20.pdf
https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0034-draft-11.16.20.pdf
https://www.oregon.gov/oha/PH/HEALTHYENVIRONMENTS/RADIATIONPROTECTION/Documents/SB_283_FAQ.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
He added, “It was a mistake on OHA's part to make it look like a real study. It's
more like a memo.” Unlike a scientific journal article, “There were no reviewers
as such’

Dembrow is correct, though OHA does list four reviewers on page 2 of the
public report. But two were heavily involved in the report’s design, execution
and writing—plus they lack the rigorous scientific background to judge the
report. One reviewer, David Howe, is an OHA Section manager with an MA
degree whose job focuses on “Administration and Program Support” helping to
protect Oregonians from radiation from “X-ray equipment, radioactive
materials, tanning beds and other radiation-generating devices.

The report’s fourth draft, dated November 18 is referred to in the URL as “Howe
... edits” It features a couple of dozen salutary track-changed copy edits to the
first eight pages of the text, presumably done by David Howe. There are none
past page 8, none regarding the substance of OHA's review of the literature. If
this constituted Howe’s review, it’s fairly thin gruel.

A second reviewer was actually in charge of the report’s execution. Andre
Ourso, JD, MPH, is a senior OHA administrator who previously managed the
Oregon Medical Marijuana Program. Ourso offered a few editorial comments to
both the first and second drafts, the latter affecting the report’s treatment of
studies by Aydin and Elliott, as discussed below. But OHA would be hard-
pressed to categorize his few comments on initial drafts as a review of the
report.

OHA declined to comment when asked the date and substance of Ourso and
Howe’s reviews. As far as we know, David Howe, who lacks the academic
background to conduct a rigorous review of a formal state risk assessment,
offered some copy edits of limited significance.

Andre Ourso’s comments on the first draft consisted of two real suggestions
regarding the report’s overall organization and a note to fix or delete a

sentence. His second-draft comments included mention of removing a

trademark and to spell out abbreviations on their first use, as well as his WS
comments on the Aydin and Elliott studies. But these contributions to the

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 4/49


https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0034-draft-Howe-edits-11.18.20.pdf
https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0285-Draft-11.03.20.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
report’s early drafts certainly don’t approach a formal review justifying Ourso’s
listing as a reviewer. If Ourso did more, neither he nor OHA will say.

The other two ‘reviewers, State Health Officer and State Epidemiologist, Dean
E. Sidelinger, MD, and Duyen L. Ngo, Ph.D., OHA Surveillance Technical Lead,
both did their reviews after the report was, as [ was told, “set in stone.” After the
report was finished.

According to OHA, Sidelinger had “no edits” and Ngo provided only “verbal
comments”’—in both cases after the report was done. It’s hard to see what they
provided aside from the imprimatur of their names. And neither, of course,
offered an actual independent review as both are senior staffers on the OHA
payroll.

Given the apparent lack of any real review—OHA having refused to say
otherwise—basic responsibility for the report can be laid at the feet of lead
author Dr. Hamade.

Said Sen. Michael Dembrow, “The listing of reviewers on page two may be
aimed at giving it more cachet than it deserves.”

In Dr. Sidelinger’s case, his name means something here in Oregon. He's well
known as the effective Covid-fighter in the distinctive bowtie; among his
regular media appearances, he’s the expert Governor Kate Brown turns to at
her Covid-news press conferences. His countenancing of the OHA risk review
carries weight since his is the only name among the eight listed on page 2 as
authors or reviewers that Oregonians might know.

The set-in-stone fifth draft was produced on November 20, and Ngo did her
review on November 25. The report was facing a January 2 release deadline, and
Sidelinger was enlisted for a review that occurred on December 18. (Again, he
offered “no edits.”) Given the post-completion timeline, there’s no indication
that either Sidelinger or Ngo influenced the report in any meaningful way.
(Note that Sidelinger and Ngo’s names are missing from the reviewers’ listin<
page 2 of the fifth draft, the report complete. Only Ourso and Howe are list.
reviewers.)

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 5/49


https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0034-SB-283-draft-11.20.20.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
OHA Public Records Coordinator Jeanne Windham told me the only changes
after the November 20 fifth draft were additions to two junior authors’
credentials, and some fiddling with fonts and margins. “But nothing was
changed in the text.

(As Windham said, there was an undated draft of the report after November 20,
but the only changes from the November 20, set-in-stone version were the
added credentials and the font and other design changes. OHA says it doesn’t
know this draft’s exact date, but given the added credentials, it was after
November 20.)

Having staffers review departmental reports is not unheard of in government
agencies, though it’s not ideal, particularly when the two reviewers with the
academic background to perform a credible review did theirs after the report
was finished. (With the Christmas lull looming, followed by a quick January 2
deadline, one can readily imagine that the OHA team was seeking to boost the
report’s credibility. OHA says Sidelinger “provided approval” on December 18.)

Devra Davis, Ph.D., founder of Environmental Health Trust, said the report
would never have passed peer review or been published by the National
Academy of Sciences where she held a senior post. She added, “It’s a highly
selective, skewed analysis of a limited amount of literature that includes biased
studies funded by industry.”

Independent review seems called for since the OHA effort suffered from being
produced behind closed doors, without the benefit of outside experts with
experience in RFR research. Nor was there an opportunity for public comment
typical of the output of agencies such as the Oregon Department of
Environmental Quality, the U.S. Environmental Protection Agency and many
others.

Sub-rosa changes to the third draft

Added to the Executive Summary, the Nothing to see here folks, let’s move alc
now, third-draft statement on purported insufficient evidence achieved its S
It was inserted in a long report with no track-changes, a departure from other

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 6/49


https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0034-SB-283-draft-11.20.20.pdf
https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0366-le3498.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
pre-publication additions and deletions. In fact, the authors made at least four
significant and similarly unheralded changes to the third draft, dated November
16.

Among the four changes that ended up in the final report, one bit of text quietly
added to OHA's review of the literature downplayed a study on cell phone use
and brain cancer in children. Aydin, et al. (2011), (OHA # 8) was published in the
Journal of the National Cancer Institute. (NCI is part of the federal government’s
National Institutes of Health.) The authors found a two-fold increased risk of
brain cancer in a particular subset of subjects, children who had their mobile
phones the longest, and the first draft made reference to that. An “explanatory
sentence” was added in the third draft lessening the impact of that increased
cancer-risk finding.

A second quiet change regarding cancer and children (Elliott et al. (2010), OHA
# 9) deleted the first draft’s mention that the British government “and the
mobile telecommunications industry jointly funded this study and approved its
design.” According to OHA, Elliott et al. investigated 1,400 cases of “early
childhood cancers such as brain, central nervous system [and] non-Hodgkin’s
lymphoma” in children age four and younger. That’s 1,400 very young British
kids, their lives in the thresher before they've begun.

The no-notice addition to the Aydin paper downplaying increased brain cancer
risk and the deletion of the mention of the Elliott study’s industry funding both
occurred in the third draft a week following editorial comments by OHA's Andre
Ourso—one of the report’s reviewers. Regarding Aydin et al., Ourso commented
in the margins of the November 9 second draft: “Maybe an explanatory sentence
of why we would see this increase? (i.e., over time we will see an increase in
cancer incidence in a population and that this observation is not related to a
causal factor).”

Sure, more brain cancer in kids “over time”—but certainly not related to a causal
factor.

And so new text appeared in the third draft the following week downplayinés v S
two-fold increased risk of children getting brain cancer.

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 7/49


https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0034-draft-11.16.20.pdf
https://academic.oup.com/jnci/article/103/16/1264/898567
https://www.bmj.com/content/bmj/340/bmj.c3077.full.pdf
https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0034-draft-11.09.20.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
(The OHA report’s bottom 50 pages feature five tables summarizing most of the
studies. Not incidentally, the table-entry on the Aydin paper lists the “Funding
Source” as “Government.” This despite the fact that it was funded in part by a
Swiss foundation supported by numerous telecom companies, including
currently, Ericsson and Huawei, who also have seats on the foundation’s board.
See the discussion below of funding bias and OHA’s improper use of industry
funded studies. For a start, OHA should simply identify the papers’ correct
funding. But in 21 of 27 cases, it obscured the studies’ industry funding.)

Regarding the report’s admission of Elliott et al’s industry funding, given that
SB 283 directed OHA to review independently funded scientific studies, that
was a stark admission right there in the text of the first draft. (Technically
speaking, approval of the study’s design as well as comments on a draft of the
manuscript were done by an intermediary body, but ultimately the paper was
indeed funded by industry.) The industry-money prohibition was prominent on
SB 283’s single page of directives—it was mentioned twice—and Ourso wrote in
the second-draft margin, “Just a note, we may get questions that this is not an
independent study.”

And thus, the mention of the Elliott study’s telecom funding disappeared
without notice from the third draft and the final report.

Sure, Andre Ourso’s comments were couched gently, as Management 101
dictates: “Maybe an explanatory sentence” and “Just a note.” But given his perch
high atop OHA’s pecking order, his subordinates (plus the report’s lead author)
appear to have interpreted them as de facto directives. As Administrator of
OHA's Center for Health Protection, Ourso runs six OHA departments and
oversees many scores of OHA employees. He also, as an April 2020 email
indicates, oversaw the report’s production. (David Howe’s email directed a
subordinate to draft the report’s Action Plan “for Andre’s review/approval”)

So, however gracefully he framed his notes, Ourso got what he asked for,
silently, a week later in the third draft.

The report’s lead author, Dr. Ali Hamade, Oregon’s Deputy State Epidemiolc W S
doesn’t actually report to Ourso. But running six departments, Ourso certainly

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 8/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator

outranks Hamade in the OHA hierarchy.

OHA found insufficient evidence that wireless radiation in schools “is
associated with adverse health effects” The insertion of that finding plopped
into the third draft changed the entire complexion and significance of the OHA
report. Senator Dembrow presumably read this statement in the Executive
Summary and tossed the report in his Out Box.

A report with teeth, however, might conceivably have forced Oregon’s schools
to hard-wire their classrooms and limit exposure to radiofrequency radiation,
since digital curricula are clearly here to stay. It would prove a chore, sure,
though not wildly expensive. A change akin, perhaps, to the regulations
governing smoking in public. (Some will recall the horror of being assigned a
seat in the rear of the cabin near the smoking section on cross-country flights,
and the relief when smoking on planes was finally banned.)

Hard-wiring our schools is feasible, but apparently not on OHA’s watch. The
agency dropped its review of the scientific literature 4:55 p.m. on New Year’s
Eve (!) and bent over backwards to downplay evidence of RFR’s link to adverse
health effects. It bent so far as to flat-out misrepresent some of the scholarly
papers involved.

Along with the embarrassing treatment of the Aydin and Elliott papers, see the
mishandling of Momoli et al. (2017) (OHA # 51), Fang et al. (2016) (OHA # 85) and
Miller et al. (2018) (OHA # 149). OHA’s misleading treatment of these papers, as
well as the Aydin study, are discussed below.

Animal studies caged

Contradicting its own initial plan, the OHA team by fiat chopped off one of the
three legs of the evidence-stool on links to adverse health effects—a move that
has left the report’s critics around the world up in arms. Setting aside one’s

views of the debate over the testing of animals, OHA considered no

experimental animal studies, no rats and mice dosed with RFR. That meant i’
excluded a $30-million, 10-year, U.S. government study conducted by the WS
National Toxicology Program (NTP) that found “clear evidence” of cancer in

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 9/49


https://www.niehs.nih.gov/news/newsroom/releases/2018/november1/index.cfm

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
what the government described in November 2018 as “the most comprehensive
assessment, to date, of health effects in animals exposed to RFR”

In a formal statement from the American Cancer Society, Inc.—not generally
considered an organization of radical firebrands—the society’s Chief Medical
Officer, Otis W. Brawley, M.D., responded to the 2016 release of partial results
from the NTP study:

For years, the understanding of the potential risk of radiation
from cell phones has been hampered by a lack of good science. This
report from [NTP] is good science. The NTP report linking
radiofrequency radiation (RFR) to two types of cancer [including
brain cancer] marks a paradigm shift in our understanding of
radiation and cancer risk.... It’s interesting to note that early
studies on the link between lung cancer and smoking had similar
resistance, since theoretical arguments at the time suggested that
there could not be a link.

Brawley added,

The fact that this finding was observed only in male rats has some
wondering if the data is not reliable. It’s important to note that
these sorts of gender differences often appear in carcinogenic
studies, so the fact they show up here should not detract from the
importance of the findings.

Although the OHA team initially discussed including the NTP and other animal
studies, it ended up excluding all animal research from consideration.
According to an exhaustive critique of the OHA report by the scientific
environmental health think tank, Environmental Health Trust, OHA has relied
on animal experiments frequently in past risk assessments. EHT lists more than
a dozen instances where the agency relied on animal studies, including
presentations by lead author Hamade.

WS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 10/49


http://pressroom.cancer.org/NTP2016
https://ehtrust.org/oregon-department-of-health-report-on-wi-fi-health-effects-documentation-of-scientific-errors/
https://ehtrust.org/

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
The animal-research exclusion violates the norms of numerous U.S. agencies’
research protocols, including the Environmental Protection Agency, the Food
and Drug Administration and the Centers for Disease Control and Prevention.

In its discussion of its Monographs on the Identification of Carcinogenic
Hazards to Humans, the World Health Organization says its “three streams of
evidence” include “cancer in experimental animals.” And it notes that
“Consideration is given to all available long-term studies of cancer in
experimental animals with the agent under review...” Also—and this refers fairly
directly to the NTP study—"Exceptionally, a single study in one species and sex
may be considered to provide sufficient evidence of carcinogenicity....” Finally,
“[1]t is biologically plausible that agents for which there is sufficient evidence of
carcinogenicity in experimental animals ... present a carcinogenic hazard to
humans.”

The American Public Health Association’s Public Health Code of Ethics tells us:
“Using the strongest and most appropriate evidence available helps public
health practitioners and organizations achieve their obligations of fidelity and
accountability, as well as transparency.”

But OHA counters in its FAQ apologia that it excluded animal studies “due to
limited resources and a lack of funding for the bill. OHA utilized limited existing
resources to complete the review.”

Yet in an email sent in April 2020 to a wireless safety advocate, David Howe, the
OHA Radiation Protection Services Section Manager who seemingly ran the
project day-to-day, bragged of the “two highly qualified graduate student
researchers,” individuals with a “biostatistics/epidemiology” background who
were “on-boarded.” They weren'’t “limited existing resources,” they were “on-
boarded.”

Referring to the grad students plus the two OHA staffers overseeing their

efforts, Howe's email concluded, “OHA is confident that we have the needed
resources to complete the review and report the results to the Oregon
Legislature.” Yet the agency found a pretext based on limited resources for WS
excluding the important NTP animal study and, the federal government said, its

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 11/49


https://monographs.iarc.who.int/wp-content/uploads/2019/07/Preamble-2019.pdf
https://www.apha.org/-/media/files/pdf/membergroups/ethics/code_of_ethics.ashx

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
“clear evidence” of cancer. That's reason enough alone to retract the studyj, its
critics assert. (See the discussion of worldwide condemnation below.)

Similarly, OHA essentially ignored the W.H.O!'s 2011 International Agency for
Research on Cancer’s 481-page monograph classifying RFR as “possibly
carcinogenic to humans,” plus a W.H.O. advisory group’s “high priority” call to
update the assessment by 2024 due to significant research in the last decade.
(OHA alights glancingly on the IARC evaluation in the boxes summarizing three
papers in the report’s tables; in all cases, OHA is dismissive of the W.H.O.
declaration. There’s no real discussion, and no mention of IARC’s classification
of RFR as a possible carcinogen in the body of the report’s text.)

No mention of NTP, no real consideration of IARC. Two of the heftiest findings
in the literature—one by the federal government, the other by the W.H.O.—are
ushered from the stage with nary a backward glance.

Swinging an axe

The first draft of the report was apparently initially written by two Oregon
State University graduate students interning at OHA who provided numerous
evidentiary statements and assertions of RFR’s association with adverse health
effects.

These statements were simply crossed out—deleted—from the first draft, never
to be seen again. One such statement regarding 33 studies suggesting adverse
effects versus 19 suggesting no effects was deleted from a general summary
statement in the first draft on page 36. Also, a statement observing that 13
studies found adverse effects while 7 did not was deleted from the section on
mental health issues on page 43.

The person wielding the axe on these damaging statements—along with other
deletions discussed below—was the report’s lead author, Dr. Hamade.

Additionally, two of Hamade’s emails indicate that he apparently pulled the
strings to withhold that damning first draft from a public records request . W S

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 12/49


https://monographs.iarc.who.int/wp-content/uploads/2018/06/mono102.pdf
https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0285-Draft-11.03.20.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
by wireless-safety advocate, Cindy Franklin, who identified herself as an
advocate in her request.

This first draft is, in fact, a document deeply embarrassing to OHA given that
the sum of its deletions shoots holes in the final report’s key, insufficient
evidence finding. Had Franklin obtained this initial draft that discredited the
final report, she would have trumpeted it to the skies to further her agenda—as
is entirely her right. Allegedly withholding a public document in such
circumstances is taken quite seriously here in Oregon.

Said Ginger McCall, Oregon’s former Public Records Advocate who caused a stir
resigning on principle rather than knuckle under to the governor’s office
seeking to limit her independence, “Deliberately concealing documents is a
profound violation” of public trust.

Many of the report’s flaws, as the track-changes in the withheld first draft
indicate, flowed as additions or deletions from Hamade’s pen.

This article is a critique of OHA’s review of the literature, it slashes deep into
the weeds comparing changes between the five drafts of the report, all
completed last November. The track-changes highlight additions, deletions and
their authors in the drafts that precede and follow the third draft. But in that
draft, Hamade added the report’s two key findings to the Executive Summary
with no notice.

The first is the statement that state officials, school superintendents and
industry can point to while washing their hands of the whole pesky, wireless-
risk business. Ending the Executive Summary, any report’s prime real estate, it
reads:

Overall, the available epidemiology research examining RFR
health effects does not provide sufficient evidence to conclude that
RFR exposure in school settings is associated with adverse health

effects. WS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 13/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Aside from this summary statement, the report shies from the declarative.
Indeed, despite its 100-page heft, it's a rather vaporish effort that offers only 18
pages of actual review of the scientific literature. As stated in a letter from
scientists worldwide urging the report’s retraction, “OHA did not grade, rate or
weigh the evidence. OHA did not conclude by classifying RFR into hazard
identification conclusion categories according to key questions, but merely
concluded with a summary statement.” (See the scientists’ letter below.)

What's more, in its post-release, Frequently Asked Questions defense, OHA
went further when absolving the Oregon Department of Education from the
need to take any action.

Answering a question regarding its recommendations for ODE,
OHA wrote:

Because OHA'’s review of the epidemiological literature did not
determine these technologies cause specific adverse health effects
associated with exposures that are specific to school settings, it
would not be appropriate to make specific recommendations that
are not based on the evidence.

“[D]id not determine these technologies cause...” That's a step well past the
language in the report that Hamade added to the Executive Summary. This
horse of another color telling ODE to drop the whole RFR issue—not that ODE
was eager to embrace it—exceeds what the report says. And this distorted
summary appears in a short FAQ that may be all anyone reads.

Retired state senator Lurie Monnes Anderson, a Democrat who represented the
Portland suburb of Gresham, flogged SB 283 over the finish line in the Senate,
and suffered the indignity of having a fellow senator place a package of tin foil
on her desk in the midst of her pre-vote speech urging passage. No, she won't
identify the jerk who insulted a woman of a certain age who served her
constituents in the Oregon legislature for twenty years, but she’s miffed about
it still. As to RFR’s potential risk, she believes “We are like ostriches with our

WS

heads in the sand’”

A shaky keystone

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 14/49


https://www.oregon.gov/oha/PH/HEALTHYENVIRONMENTS/RADIATIONPROTECTION/Documents/SB_283_FAQ.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
The report’s keystone, the insufficient evidence statement, should be
considered in light of Bandara and Carpenter’s 2018 analysis of 2,266 studies,
their article published in one of The Lancet family of journals. They found that
68 percent of those studies “demonstrated significant biological or health
effects associated with exposure to anthropogenic electromagnetic fields.” (RFR
is a range of frequencies within the Electromagnetic Field spectrum.) The
authors add that the “weight of scientific evidence refutes the prominent claim
that the deployment of wireless technologies poses no health risks...”

Further, an analysis of the papers included in the OHA report indicates that
more of them actually indicate RFR’s link to harm than those that do not. Of the
166 scientific articles (out of 218 total) where the report makes a yes/no
determination as to whether the paper in question found RFR linked to an
adverse health effect, there were 84 Yesses and 82 Nos. So, even by its own
lights, if you trouble to scour the report—science being in part the weighing of
evidence—there actually was sufficient evidence to conclude that RFR is
associated with bad medical outcomes.

In Table 1 (67 papers) and Tables 3-5 (78 papers), OHA itself answered the
yes/no question regarding an adverse effect by categorizing each paper’s
finding as to an adverse effect or not. Additionally, Table 2 featured 31 review
articles with cancer as the endpoint and a statement on “Conclusions by Review
Authors” Twenty-one of those could be categorized as yes/no; 10 were
decidedly inconclusive. In one case, OHA fudged Miller et al. (2018) (OHA # 149)
by offering only its own cavils and nothing of the authors’ conclusions. I made
the small leap to categorize it as a ‘Yes’ for the authors’ strong statement
arguing for RFR’s unequivocal causal link to cancer. Miller and colleagues state:

When considered with recent animal experimental evidence, the
recent epidemiological studies strengthen and support the
conclusion that RFR should be categorized as carcinogenic to
humans (IARC Group 1).

According to the World Health Organization’s International Agency for Rese-
on Cancer, an agent is in Group 1 “whenever there is sufficient evidence of S
carcinogenicity in humans.”

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 15/49


https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2542519618302213?via%3Dihub
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30196934/
https://monographs.iarc.who.int/wp-content/uploads/2019/07/Preamble-2019.pdf

9/20/21, 4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Finally, the 84 to 82 tally does not correctly reflect Momoli et al’s findings.
Categorizing that correctly (rather than OHA's false entry for it as a “No”
adverse effect—see below) yields a final score of 85 yesses versus 81 nos.

Red pen runs wild

The November 3 first draft of the OHA report contained numerous assertions of
RFR’s link to increased risk. Many of these statements and evidence of concern
were deleted by Deputy State Epidemiologist, Ali Hamade; they vanished from
the ‘truth-telling’ first draft, never to be seen again. Had they made it to the
final report, their presence would have hobbled the insufficient evidence claim.

Presented with internal evidence from the first draft that the deletions were by
Hamade’s hand, OHA confirmed it. (The agency ignored requests to interview
Hamade, Ourso, Sidelinger, Ngo and others, and these individuals did not
respond to numerous messages left for them. A junior author picked up the
phone and then hung up, as did the OHA in-house government affairs lobbyist.
The interns wouldn't talk, nor would their professors at Oregon State. I only got
to speak with Public Records Coordinator Jeanne Windham a couple of times
because that forthright soul actually answers her phone—until she stopped.)

The following first-draft assertions of RFR’s link to adverse health outcomes
were crossed out in red by lead author Hamade. All the following statements
were deleted.

Citing five papers, the first draft (pg. 37) states that, “All the studies that
investigated the outcomes of general health and symptoms of ill health found that
EMF exposure negatively impacted health.” That disappeared. Of the five papers
cited, two do not appear in the final report; the other three appear in the tables
only—not the body of the report—where they are basically dismissed.

The first draft continues (pg. 37), “In the studies that examined EMF exposure
and general health and symptoms of ill health, it is found that individuals with

WS

exposure to EMF are more likely to have poorer health outcomes.”

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 16/49


https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0285-Draft-11.03.20.pdf
https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0285-Draft-11.03.20.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Crossed out and deleted. The phrase “ill health” appears in the titles of papers
in the final report’s bibliographical end notes, and also in the tables
summarizing these same papers. But nowhere does the phrase appear in the
body of the final report.

This too was excised: “All studies that investigated the reproductive system found
a negative association with EMF exposure.”

As mentioned, also gone was the first-draft statement that 33 studies in one
category suggested adverse effects versus 19 suggesting no effects. Also deleted
in the section on mental health issues such as stress and depression, the first
draft said that 13 studies found adverse effects, while 7 did not.

Then there’s this from page 37 of the first draft: “It is found that prenatal
exposure of EMF and exposure during childhood could lead to adverse effects of
childhood development...” The next sentence reads, “Exposure to EMF could lead
to genotoxicity”’—that is, mutation that can lead to cancer.

Critics of wireless proliferation in schools could make hay from those
statements. Yet nothing like them appears in the final report. Regarding
“childhood development,” neither the phrase itself appears in the body of the
final report, nor does the paper, Sage & Burgio (2018) that the first draft cites.

And the simple phrase, “adverse effects of childhood development” doesn’t
remotely do Sage and Burgio justice. Their abstract states:

Symptoms of retarded memory, learning, cognition, attention,
and behavioral problems have been reported in numerous studies
and are similarly manifested in autism and attention deficit
hyperactivity disorders, as a result of EMF and RFR exposures
where both epigenetic drivers and genetic (DNA) damage are likely
contributors. Technology benefits can be realized by adopting
wired devices for education to avoid health risk and promote
academic achievement.

WS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 17/49


https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cdev.12824

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
By now readers will probably not be shocked that findings involving “memory,
learning, cognition, attention, and behavioral problems” akin to autism and
addressed by “wired devices” in schools were deleted from the OHA report.

As to genotoxicity, the two papers referenced in the first draft do not appear in
the final report. And the word genotoxicity appears twice in the final report,
but solely in relation to a separate paper that actually found “no RFR cancer
effect”

One of the two genotoxicity papers deleted, Kocaman et al. (2018) said that
“‘comprehensive interpretation” of the literature is “difficult.” It added,
“However, evaluation of current studies suggests that EMF may represent a
serious source of concern and may be hazardous to living organisms.” That also
didn’t make the cut, OHA decided.

Such first-draft assertions contradicting the Executive Summary’s lack-of-
evidence finding were literally crossed out, flushed down the Memory Hole, by
Hamade.

Scientists in high dudgeon worldwide

The ill-stitched OHA report sparked letters of condemnation to Oregon officials
urging its retraction from the Environmental Health Trust letter, the
Environmental Working Group and Physicians for Safe Technology.

Signatories to EHT’s letter include scientists well known in RFR research from
Germany, Sweden, Greece, Ireland, Australia and Brazil — as well as here in the
U.S. Prominent among the Americans is Linda S. Birnbaum, Ph.D., the former
director of both the National Institute of Environmental Health Sciences and
the National Toxicology Program.

Said Devra Davis, Ph.D., EHT’s founder and president and founding director of

an environmental unit of the National Academy of Sciences, the report “does

not do an adequate job of covering all the relevant data.” Referring to OHA's
refusal to consider animal studies, Davis said the agency “excluded the S

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 18/49


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29427953/
https://ehtrust.org/scientific-letter-to-retract-oregon-health-department-report-on-wi-fi-in-school/
https://www.ewg.org/sites/default/files/testimony/EWG_Letter_Oregon_Health_Authority.pdf
https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/PST-Letter-to-Oregon-Health-Authority-in-Response-to-Report-2-13-21-PDF.pdf
https://ehtrust.org/scientific-letter-to-retract-oregon-health-department-report-on-wi-fi-in-school/

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
experimental literature which is the bedrock for evaluating the potential of any
agent to cause damage to humans.

Other well-known researchers who signed EHT’s letter include Lennart Hardell,
MD, Ph.D, retired from Sweden’s Orebro University and probably the world’s
foremost researcher on RFR’s link to adverse health effects, and Anthony B.
Miller, MD, formerly of the University of Toronto and the National Cancer
Institute of Canada, and current advisor to the W.H.O.s IARC. (He’s also lead
author of the paper that OHA mishandled, paper # 149 discussed above.)

The 15 other EHT signatories come from every corner of the planet and with
collectively more than 1,000 scientific papers under their belts. And all of them
are in high dudgeon over sins against science, scholarship and the public
interest committed here in Oregon. Their letter urges Oregon legislators,
including Senator Michael Dembrow, chair of the Senate Committee on
Education, and Gov. Kate Brown to ship the report back to OHA for a do-over.

The EHT letter concludes:

The lack of transparency and rigor in the development of the
scope, flawed methodology and analysis as well as the numerous
omissions and inaccuracies cast serious doubt on the validity of
the review. These faults and omissions, in our view, warrant the
retraction of the report.

Theodora Scarato, EHT’s Executive Director, had several reasons to help
spearhead the signatories’ collective effort, chief among them: “The
ramifications of this deeply flawed report go well beyond Oregon and will
impact school children across the United States.” Even internationally, Scarato
said, school administrators, agency staff and telecom companies and other
industry seeking exculpatory scientific reviews will deem it “proof of safety.”

Scarato is the main author of a full-bore takedown of the OHA report. Her work

is the basis for my analysis below of the 27 industry-funded papers OHA

included. She notes that EHT devoted the resources to critique the OHA re}WS
given its potential for malign exploitation.

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 19/49


https://ehtrust.org/oregon-department-of-health-report-on-wi-fi-health-effects-documentation-of-scientific-errors/

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
As a risk assessment mandated by law, the OHA effort is really the first of its
kind. And, critics argue, it's something of a gift to industry. Said Davis, “It’s
worse than worthless—it’s a harmful failure given how it might be used.” She
added, “It’'s a betrayal of public health in its failure to prevent harm. That’s the
mission of public health, not just identifying years later the harm that’s
happened”

The second Executive Summary emanation

I've mentioned the insufficient-evidence addition that lead author Dr. Hamade
inserted into the last paragraph of the Executive Summary. After the inevitable
call for more (unfunded) research, he made a second quiet addition to the
summary on page 5. And, according to EHT, it’s plain incorrect. Making
reference to the lack of evidence statement, Hamade also added this to the OHA
report:

This is in line with conclusions on RFR exposures and health by
the U.S. Food & Drug Administration, the Centers for Disease
Control and Prevention, the National Cancer Institute and other
agencies that work to protect population health.

This statement concludes the Executive Summary, in many instances the last
(and only) thing a busy school administrator or state senator reads before
tossing the report aside. It says, in effect, don’t take OHA’s word for the lack of
evidence of harm. Why, it's “in line” with the stance, purportedly, of all these
big-time federal agencies. (As mentioned, NCI is part of the National Institutes

of Health.)

Only, according to EHT, that’s not true. Theodora Scarato says that neither the
FDA, the EPA, nor the CDC “has ever reviewed the full body of research on the
health effects of wireless radiation in the last three decades.”

EHT refers to this second OHA Executive Summary statement in its printed
evisceration of the agency’s report:

WS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 20/49


https://ehtrust.org/oregon-department-of-health-report-on-wi-fi-health-effects-documentation-of-scientific-errors/

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Contrary to what the OHA report asserts, OHA’s conclusions are not ‘in line’ with
other federal agencies. The Centers for Disease Control, National Cancer Institute
and National Institutes of Health do not make safety determinations regarding
wireless radiation, and contrary to what OHA seems to imply, these agencies have
not undertaken any systematic review to make such a determination. In fact, the
US does not have federally developed RFR safety standards.

The OHA report repeats this statement about being in line with federal agencies
in the report’s “Discussion” section on page 31. Only in this iteration of the
statement, it provides footnotes for the purported confluence with the FDA
(end note # 114); the CDC (end note #115); and with the National Cancer
Institute (end note # 116). The links in this paragraph resulted from clicking on
the report’s end notes.

Clicking on 115 in the OHA endnotes takes you to a CDC page that has nothing
on cell phones. Hitting the CDC page’s index button for “C” yields no entry for
cell phones, though the title of the citation is “Frequently Asked Questions
about Cell Phones and Your Health.” Clicking on the ‘M’ index button in search
of mobile phones is no help either. Clicking on the topic “Radiation” elsewhere
on the page yields nothing on phones. There’s no there, there.

Asked about these OHA citations, and about EHT’s statement on the overall lack
of federal guidance, Scarato issued this statement, the links hers:

The EHT report (page 69) showcases how the OHA report citations prove that in
fact, no US health agency—not the FDA, the EPA, or the CDC—has reviewed the full
body of research on the health effects of wireless radiation in the last 30 years.
The webpages of US federal agencies are a house of cards. There was no pre-
market safety testing before Wi-Fi came on the market. There is no post-market
surveillance. The EPA was fully defunded from setting proper safety limits in 1996,
and the federal government adopted ‘safety limits’ created by groups dominated by
industry. These limits did not consider long-term exposure, and they didn’t
incorporate research on health effects to children whose brains are developing. Yet
despite over a thousand studies showing harm, these wireless radiation limits
have not changed since 1996. This is why Environmental Health Trust has file
legal action against the FCC.

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 21/49


https://www.fda.gov/radiation-emitting-products/
https://www.cdc.gov/nceh/
https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/radiation
https://ehtrust.org/oregon-department-of-health-report-on-wi-fi-health-effects-documentation-of-scientific-errors/
https://www.bems.org/node/980
https://ehtrust.org/wp-content/uploads/2015/12/1995-Briefing-for-the-FCC-by-the-EPA-on-the-Development-of-RF-Exposure-Guidelines.pdf
https://ehtrust.org/wp-content/uploads/4c0f61dc30c3d6bb27d90f53a57c616e.pdf
https://www.thelancet.com/retrieve/pii/S2542519618302213
https://ehtrust.org/eht-takes-the-fcc-to-court/

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
A reviewer steeped in RFR research would have been able to parse whether
OHA falsely wrapped its report in a nonexistent federal research flag or not. But
neither Ourso nor Howe, the report’s only two actual reviewers according to
the timeline of events (no matter the claims page 2 makes for Drs. Sidelinger
and Ngo), fit that bill.

Allegedly withholding a public document embarrassing to OHA

Knowing nothing of the withheld first draft, I bugged OHA Public Records
Coordinator Jeanne Windham to ensure that the report’s fifth draft was indeed
its last. Windham is a no-nonsense, forthright former one-term Montana state
representative. Prompted by my questions, she not only checked with the
report’s lead author, Hamade, but also with the boss, Ourso. And so she learned
there was a first draft that OHA did not send to a citizen named Cindy Franklin,
who'd made a formal public request for all drafts. And Windham forwarded the
first draft along to me.

Bitterly disappointed about the OHA risk assessment, in early January, wireless-
safety advocate Franklin had asked for “ALL draft versions” of the report, the
caps hers. Her request stated her affiliation with the organization she leads,
Consumers for Safe Cell Phones. In due course, she was sent the final four
drafts, but not the first one that contained all the assertions regarding RFR’s
links to adverse health effects - all the text that Hamade deleted. That the
document was withheld is acknowledged by OHA.

Whether Ourso, a busy manager running six OHA departments, parsed the
details of a records request or not, Hamade’s January email copying him might
seem to rope him in—or at least that seems Hamade’s intent. It was foisted on
Ourso whether he acknowledged it or not, that he, Ourso, was granting tacit
approval to withholding the first draft. Or that’s at least how Hamade’s emails
might subsequently appear.

At stake was a potential violation of ORS 162.305, the Oregon law that governs
tampering with public records. It's the heaviest misdemeanor, a class A,
punishable (theoretically) by up to a year in jail. It applies, however rarely, WWS
someone knowingly “conceals” a public record.

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 22/49


https://www.oregonlaws.org/ors/162.305

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
I quoted Ginger McCall, Oregon’s former Public Records Advocate saying,
“Deliberately concealing documents is a profound violation” of public trust.
Senator Dembrow said, “If there was deliberate withholding of a draft of the
report, that'’s a big problem.” He added, “There’s a tendency on OHA’s part to
circle the wagons. They're very paranoid about releasing information.”

Cindy Franklin views the proliferation of wireless tech as “a growing public
health disaster.” Had she been sent the initial draft as was legally required, she
certainly would have acted to expose what it said. But she didn’t get it. Franklin
said, “Of course I'm outraged, but I'm not at all surprised at this type of coverup
by public officials” She filed her records request because “I knew something
devious had been going on behind the scenes as the final report was just
garbage.

Again, it’'s impossible to say if Ourso was paying enough attention to know what
was going on when Franklin’s request sparked Hamade’s January 13 and January
20 emails. (See here.)

In the first email—sent to Ourso, Windham and others—Hamade refers to drafts
he put in a “folder” in the body of the email: “Please take a look and let me know
if this makes sense or if you think some [drafts] should be added or removed.”

Of course, it is not Hamade or anyone else’s place to add or remove drafts when
fulfilling Franklin’s request. As ORS 192.329 puts it, to complete the request, an
agency, “Provides access to or copies of all requested records within the
possession or custody of the public body that [it] does not assert are exempt
from public disclosure...”

ORS 192.329 adds that if an agency asserts that a record is exempt from
disclosure, it has to inform the record requester. OHA sent Franklin no such
statement.

Another law comes into play, ORS 192.355. It states that a government agency’s
communications are exempt from disclosure if “they cover other than purel’
factual materials and are preliminary to any final agency determination of S
policy or action.” And “the public interest in encouraging frank communication

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 23/49


https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0366-Email.pdf
https://www.oregonlaws.org/ors/192.329
https://www.oregonlaws.org/ors/192.355

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
between officials and employees of public bodies clearly outweighs the public
interest in disclosure.”

Though the first draft was indeed “preliminary,” there’s no case to be made that
frank communication between OHA staffers “outweighs the public interest in
disclosure.” The first draft was not “other than purely factual materials” Nor did
it constitute “frank communication between officials and employees”—emails
discussing personnel issues or some such. Rather, the report’s authors were
writing a formal review of the scientific literature, not communicating with
each other. As to the issue of it being a preliminary draft, see the directive
below from the Attorney General’s public records manual.

What’s more, that the first draft was not exempt from disclosure is borne out
both by the fact that Franklin received no notice that it was being withheld, and
by the fact that months after it was withheld from her in January, it was
disclosed to this reporter in March.

OHA Central Operations Manager Keely L. West, a lawyer who oversees records
requests, wrote me an email saying, “Staff provided those drafts [to Franklin]
they understood to be responsive.” Well, that’s not the way the law works, as
West well knows. Franklin asks for all drafts, that’s what she gets. West added,
“The response to a later request included the release of an additional draft”
That’s not true: to this day, Franklin has never received the first draft, and I
didn’t actually ask for it since [ didn’t know it existed. Windham simply provided
it to me.

I was, however, asking a lot of questions of OHA Director Patrick Allen and on
down the line about the alleged withholding of a document from a records
request - a torpedo below the waterline. West sent me Hamade’s two January
emails after I sent Allen a detailed query memo on the withheld document. And
Windham may have sent me the inimical first draft on her own initiative once
she learned of it from Ourso or Hamade. I thank her for that.

As mentioned, in the first, January 13 email with the subject heading, “Draft
versions of SB 283 Hamade wrote, “Please take a look and let me know if tt S
makes sense or if you think some [drafts] should be added or removed.”

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 24/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
He added, “I have put what I understood to be the relevant ones—close to final
drafts—in the following folder.

The first draft apparently was not in that folder; neither Windham nor I could
open it. It was superseded by Hamade’s January 20 email with attachments that
also lacked the first draft. The law does not permit Hamade to decide what’s
relevant or not, or to decide what, in Keely West’s phrase, is “responsive.” It’s
disturbing that West, a lawyer who oversees the records operation, tosses the
law aside like that.

As to the issue of the “relevant” drafts, as Hamade would have it, being, he said,
those “close to final drafts”—consider the state Attorney General’s 2019 Public
Records and Meetings Manual and its discussion of ORS 192.355 on pages 86 to
90. On page 87, the AG writes:

Public bodies sometimes mistakenly take the view that
preliminary reports or recommendations may be withheld simply
because they have not been reviewed or finalized. However, drafts
or incomplete records are not inherently exempt from disclosure.

And on page 89, the Attorney General’s manual calls for disclosure since, “For
example, we determined that a draft report on the costs of early shutdown of a
nuclear power plant was not exempt where the final report containing
essentially the same material was already public.” Though differences existed
regarding the power plant “between the final and draft reports, the public body
did not explain how disclosure of those specific differences would deter frank
communications.”

Citing Oregon court precedent on page 88, the AG’s manual hits the bullseye
when it observes that legal withholding must be “based on something more
than potential embarrassment to the public body or staff”

In the January 13 email quoted above, Hamade asks Ourso and the others to go
along with withholding the embarrassing first draft without explaining why
believed only that draft was insufficiently “close to final” to include. (Again, WS
senior administrator, the extent of Ourso’s focus on all this is unclear.)

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 25/49


https://www.doj.state.or.us/wp-content/uploads/2019/07/public_records_and_meetings_manual.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
The following week, on January 20, when Hamade sent the Public Records
Coordinator the sanguine last four drafts of the report to ship out to Franklin—
but not the embarrassing first draft—he wrote:

“I'm assuming that all are fine with the attached drafts.
If there are others [other drafts], please let me know.”

But Hamade can hardly claim ignorance of the first draft—if that was what he
was attempting to do here. He made 29 editorial comments in red editorial
bubbles with his initials in the first draft. He also made several comments in
green editorial bubbles in that draft, according to OHA. (The green bubbles had
no initials.)

He also made page after page of additions and deletions to that draft, OHA says.
And, at its conclusion, from pages 124 to 138, there are 15 pages of format
changes, font changes and the like—231 changes total— that are all listed in red
with all of them bearing the label: “Hamade Ali K”

Similarly—though on a vastly lesser scale—when Hamade asked Ourso if there
were other drafts and to please let him know, that was Ourso’s cue to pipe up. A
lawyer and the overall boss on the whole project, he also was aware of the first
draft since, according to OHA, the three purple bubble editorial comments in
the first draft were Ourso’s contribution. But in the email chain that OHA
supplied, there was nothing from Ourso.

There’s written evidence within the first draft itself that both Hamade (in
spades) and Ourso were aware of its existence. Yet Hamade allegedly withheld
it, and Ourso said nothing. With both ends beating against the middle, the
principles of government transparency and accountability embodied in
Oregon’s public records laws got squeezed.

Ginger McCall, Oregon’s former Public Records Advocate said, “The email
exchange looks pretty damning—especially since Hamade made comments ¢
that first draft, so he definitely knew of its existence. S

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 26/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
According to his LinkedIn page, Hamade has a post-doc Certificate in Risk
Sciences and Public Policy (was there any attention to records requests?) from
Johns Hopkins, and he’s previously worked in senior positions in public health
for the City of New York and the state of Alaska before joining OHA in October
2018. He’s not some naif unfamiliar with how public records requests work.

Speaking generally, Cindy Franklin noted what she termed “pressure by the
wireless industry to repeat the lie that wireless radiation is safe, even for
children,” She urged Oregonians to call or email their representatives and,
referring to the report, said, “OHA leadership has been implicated in this
blatant, coordinated public health deception—how high up does this go?
Governor Brown and the legislature must immediately hold investigative
hearings”

Unprofessional

Asking various senior OHA staffers how it happened that the first draft was
withheld from Cindy Franklin elicited an odd reply. OHA Lead Communications
Officer Jonathan Modie replied with an implausible theory that he conjured
without even checking with Jeanne Windham, the Public Records Coordinator.
He didn’t check with her even though he was under no deadline pressure from
me. His statement was sent shortly before 7:00 p.m. on a Friday night, which is a
good route to prop up balderdash—akin for example to releasing a report late in
the day on New Year’s Eve.

Modie wrote, “I can’t confirm this as Jeanne is out of the office at the
moment....” Again, I'd given him no deadline - I'm now finishing the opus many
weeks later.

Then he wrote, “I suspect she [Windham] requested OHA's Information Systems
do an ‘eDiscovery’ search of OHA’'s email, and that she did not request the
material directly from OHA staff since that’s unnecessary when an eDiscovery
search is initiated.”

Well, Modie’s ‘suspicions’ had no bearing on reality. Windham got the recort W S
request from Franklin on January 12. On January 13, she copied Hamade, Ourso

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 27/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
and the others on her reply to Franklin delineating the request and discussing
the timeline of OHA's reply. Windham wrote to Hamade, Ourso and the others,
“I copied you on the below initial response to the attached records request.
Where might I find draft versions of this report? Let me know. Thank you!”

Windham didn’t “do an ‘eDiscovery’ search of OHA’'s email.” She did the normal
thing and asked for help from the people who generated the report, including
Ourso, who left his comments on the first draft in purple bubbles.

Aside from just being efficient, another reason Windham wouldn’t do an email
search is that the OHA Records Retention and Management Policy states (13.c.)
that “The email system is not an archiving tool”

Referring to Modie’s statement, Sen. Dembrow said, “The bit about the email
makes no sense.” He expressed his firm hope that OHA was not trying to blame
Windham for the agency withholding the first draft.

Earlier, a different OHA press person told me all OHA could provide were the
names of the report’s authors and reviewers — which are stated in the public
report. A detailed query memo got this reply: “We are unable to provide
individual responses to your questions. However, here is a list of the authors
and reviewers of the report.” Such at one point was the agency’s reply to serious
questions about a legislatively mandated report on Oregon children’s health.

And not at all in line with the American Public Health Association’s Public
Health Code of Ethics:

Trust is built on ongoing transparency and accountability.... By
giving an account of the reasoning and evidence behind a
program, public health practitioners demonstrate respect for
affected communities and stakeholders.... [R]etrospective
transparency of evidence and ethical reasoning is almost always a
good ethical practice.

WS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 28/49


https://sharedsystems.dhsoha.state.or.us/DHSForms/Served/me010-018.pdf
https://www.apha.org/-/media/files/pdf/membergroups/ethics/code_of_ethics.ashx

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
In a survey just out from Harvard heavily colored by the response to Covid, less
than half of adults (49%) “rate their state health department as doing an
excellent or good job at protecting the public from health threats...” And “about
one-third of adults” think the information provided by their state health
department is “unreliable.”

Turning a blind eye

That the reference to telecom industry funding was deleted from Elliott et al.
(2010) (OHA # 9) was discussed above. Additionally, its “Funding Source” entry
in the report’s tables (pg. 62) offers the less than illuminating “Government and
private”—though the report’s authors knew unequivocally that telecom money
was involved.

OHA turned a blind eye to the law’s language to use “independently funded
scientific studies” in OHA’s review of the literature. That’s what SB 283 said,
twice in the one-page bill. And OHA said as much in its “Frequently Asked
Questions” defense of the report issued in January after its release. In the FAQ’s
first sentence, OHA wrote that SB 283 “directed OHA to review independently
funded scientific studies of the health effect of exposure to microwave
radiation,” etc.

But it didn’t quite work out that way. My analysis—which rests firmly on the
heavy lifting done by EHT’s Theodora Scarato—indicates that of the 218 papers
in the review, 27 had industry funding. That’s 12 percent of the total. And of
those 27 papers, OHA acknowledged industry funding for only six.

Said former Rep. Alissa Keny-Guyer, the law’s champion since 2016 and the
person who ushered it through the Oregon House in 2019, “Using industry-
funded studies does violate the intent of the law.

Asked about their use, the law’s main backer in the senate, former Sen. Laurie
Monnes Anderson, said, “That was certainly not my intent.” She added, “We

WS

wanted to make sure the studies were independent.”

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 29/49


https://cdn1.sph.harvard.edu/wp-content/uploads/sites/94/2021/05/RWJF-Harvard-Report_FINAL-051321.pdf
https://www.oregon.gov/oha/PH/HEALTHYENVIRONMENTS/RADIATIONPROTECTION/Documents/SB_283_FAQ.pdf
https://olis.oregonlegislature.gov/liz/2019R1/Downloads/MeasureDocument/SB283/Enrolled

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
With Keny-Guyer and Monnes Anderson’s retirement, SB 283 lost its
champions, and Committee on Education chair Sen. Michael Dembrow donned
the oversight mantle. He said, “The clear intent was to use independently
funded studies. Anyone looking at the bill can see that as the clear intent.”

In 21 cases, the funding was either hidden—one paper listing “No funding” and
two leaving the funding-source box blank—or disingenuously cloaked. The
latter applies to the 17 papers where OHA resorted to artless obscurantism,
using the term “private” in many cases to describe telecom industry funding.
Pointing to the analysis by the University of Washington’s Dr. Henry Lai (below)
that indicates that industry funded studies tend to absolve RER of any link to
increased risk of harm, EHT’s Devra Davis said, “Where you stand often depends
on where you sit and who bought the chair”

In 17 cases, OHA kicked the chair under the table listing the funding as “private,’
even though private doesn't do justice to identifying telecom funding, whether
through an intermediary body that ‘greenwashes’ the funds or not. My favorite
bit of OHA funding obscurantism: the “private” listing for Wiedemann et al.
(2011) (OHA # 161) that says right there on page 4 of its text, “We thank T-Mobile
Germany, who supported this study”

The tag of “private” funding for the Elliott study, the OHA report’s authors fully
aware otherwise, has been mentioned.

Then there’s Johansen et al. (2001) (OHA # 25) which OHA lists as “Government
and NGO funding,” though the paper states, “Supported by grants from the two
Danish operating companies (TeleDanmarkMobil and Sonofon).”

A second Johansen paper, (OHA # 124) was listed in the table as “No funding.” A
glance at the paper indicates that “Financial support was provided by” six
funders, including TeleDenmark, Sonofon and Danish Energy, a Danish electric
power lobby group.

Hepworth et al. (2006) (OHA # 60) is listed by OHA as “Government and priv
funding. Yet the paper notes funding by the Mobile Manufacturers Forum S
(founded, Wikipedia says, by Ericsson, Motorola, Nokia, Samsung and others)

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 30/49


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21638213/
https://academic.oup.com/jnci/article/93/3/203/2906436
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15255560/
https://www.bmj.com/content/bmj/early/2005/12/31/bmj.38720.687975.55.full.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
and by the GSM Association (which “represents the interests of mobile network
operators worldwide,” says Wikipedia). Funding was also provided, the
Hepworth paper says, by “the UK network operators (02, Orange, T-Mobile and
Vodafone, 3)”

As to the two studies where the Funding Source box was left blank, they're both
by Lustenberger et al., OHA #s 209 and 210. They were funded by a Swiss
telecom research foundation which in turn is funded by at least three Swiss
phone companies.

There are other examples, including many of the 17 studies that OHA lists as
privately funded that were funded by the Mobile Manufacturers Forum and the
GSM Association.

There was also the hen’s-tooth rare, straightforward entry in the tables for
Thomas et al. (2010) (OHA # 79) on page 89: “Government and mobile
telecommunications industry.” There were a couple of others, including
mention of funding from Ericsson (page 54) and the Electric Power Research
Institute (page 85)—which go to show that a little transparency wouldn’t be so
hard for the agency to digest.

Still, OHA doesn’t buy it. Its spokesperson, Jonathan Modie, wrote, “When a
study that OHA reviewed was funded by a government, non-government or
private (including industry) source, OHA disclosed that in the report. OHA is not
required to describe the specific details of that funding in the report.”

It's not required, OHA says, to actually impart information and practice
transparency. Your public health agency in action, Oregonians. Agency
leadership might give a glance to APHA's Public Health Code of Ethics (see above)
—something about public trust being built on transparency.

Sean Brennan, the legislature’s Deputy Legislative Counsel drafted SB 283 and

its amendments. He said, “[A] review of studies that are not peer-reviewed,
independently funded studies would probably not be within the agency’s pox
under the bill language.” (Emphasis his.) S

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 31/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Asked about deleting the word “probably,” Brennan said, “I don’t think it would
be accurate for me to say more than ‘probably’ here. My interpretation of what
the bill language says is only a prediction of what a court would say...”

Asked why only 6 of the 27 industry funded studies acknowledged that fact,
Modie threw the responsibility onto Oregonians’ shoulders. He said, “All
references are appropriately cited. Anyone can look up the authors of a study
listed in the report to determine who contributed to that particular study.”

Right. Track it down folks, worm your way to the free full text if it’s available
because it often isn't. If everything is kosher, as OHA maintains, then why did
Ourso request something be done about the mention of Elliott’s telecom
funding? Why was a paper listed as “No funding,” when it had support from two
phone companies and an electric power lobby group? Why was another paper
listed as “Government and NGO funding,” when it was also two phone
companies ponying up the cash? If anyone can look up a study’s funding, as
Modie cavalierly tells Oregon parents worried about their kids and cancer, then
why didn’t OHA do so and then list it correctly?

Why does its table-entry on the Aydin paper list its funding as “Government”
despite the fact it was funded in part by a foundation currently supported by
several well-known telecoms?

It’s all just way too slippery.

As passed, SB 283 said the OHA report, “must, at a minimum, consist of a
literature review of peer-reviewed, independently funded scientific studies that
examine the health effects of exposure to microwave radiation on children.”

Modie said that by reviewing the papers it did, OHA “clearly met that minimum
requirement.”

Referring to the law’s text, Keny-Guyer said, “My hope in stating ‘at a minimum’
was that OHA would go beyond reviewing literature, perhaps by contacting
researchers and public health experts in the US, and /or reviewing mitigatic W S

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 32/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
efforts taken by public health entities and schools in other countries, such as in
France”

Summing up, Keny-Guyer added, “I believed then and now that reviewing
independently-funded peer-reviewed studies rather than industry-funded
studies is critical in obtaining unbiased information.”

Funding bias in action

Published research bolsters Keny-Guyer’s emphasis on “unbiased information.”
Carpenter (2019) examined funding sources and their effect on research. He
concludes:

When childhood leukemia studies are funded by governments or
private sources they consistently find that elevated exposure
increases risk. When those studies are funded by utilities they
consistently do not find positive associations. In some cases the
same investigators find positive associations when funded by
government and then go on to report negative finding when
funded by utilities.

Ponder that last a moment. Similarly, Huss et al. (2007) examined the effect of
funding source on experimental studies of the health effects of RFR “emitted by
handheld cellular telephones.”

The authors, “hypothesized that studies would be less likely to
show an effect of the exposure if funded by the
telecommunications industry, which has a vested interest in
portraying the use of mobile phones as safe. We found that the
studies funded exclusively by industry were indeed substantially
less likely to report statistically significant effects on a range of
end points that may be relevant to health.”

Of the 27 papers in the OHA report that benefited from industry cash, only WS
offered an affirmative conclusion as to RFR’s adverse effects; 21 studies, or 7

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 33/49


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31476684/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1797826/

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
percent of the industry funded total, said there was no adverse effect. That
almost 4 in 5 of OHA’s industry funded papers found no adverse effect is
generally in line with the analysis done by Dr. Henry Lai of the University of
Washington. Data he provided indicate that in a far larger sample of 326 total
papers he generally termed, Cell Phone Biological Studies, 72 percent of the 96
papers funded by industry found no effect. Of the 230 papers that were “non-
industry-funded,” only 33 percent found no effect. That’s why SB 283 called for
independent studies only.

Lai’s flipside-of-the-coin finding that 67 percent of the independent papers he
analyzed did find an effect linked to RFR also raises obvious doubts about OHA’s
insufficient evidence finding - the key takeaway statement ending the
Executive Summary - that was dropped into the report’s third draft. As does the
aforementioned Lancet journal’s finding that 68 percent of 2,266 studies
“‘demonstrated significant biological or health effects” linked to EMF.

Unmentionable

Unmentionable as in the agency’s omission in its treatment of Momoli et al.
(2017) (OHA # 51) in the tables that comprise the report’s bottom fifty pages.
(Again, the OHA report is here.) The entry for Momoli et al. on page 57
selectively mines the paper’s abstract in regard to various cancers for which no
link to cell phone use was found: “Little evidence of an increase in the risk of
meningioma, acoustic neuroma, or parotid gland tumors in relation to mobile
phone use” Yet right above the sentence OHA copied, the abstract notes that
for the study’s subset of users with the highest lifetime cell phone use, there
was a two-fold increased risk of gliomas - brain tumors that “account for 80%
of all malignant brain tumors.” OHA unapologetically ignored the paper’s key
finding of double the risk of aggressive brain cancer linked to cell phone use; it
simply wasn't mentioned.

Even more stark, in the cell in the table for “Adverse Effect: Yes/No,” the entry
for Momoli et al. is “No.” Which is fairly mind-boggling. Meg Sears Ph.D., of the
Ottawa Hospital Research Institute, pointed out OHA’'s mangling of Momoli ¢

al. She said, “Omitting the doubling of risks of aggressive brain tumours
associated with cell phone use is at best incompetence, or at worse deliberately

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 34/49


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5860390/
https://www.oregon.gov/oha/ERD/Documents/SB283-Wireless-Tech-Health-Risks.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
misleading. Overall, the Oregon report omits important information, while
including unsubstantiated industry-friendly criticisms and innuendo.”

Veiled talk of cardio

Discussion in the literature of peoples’ hearts and their proper function will
grab the attention of decision-makers of a certain age. Fang et al. (2016) (OHA #
85), studied EMF’s effect “on the human cardiac signal” and found a change in
participants’ electrocardiograms after just 10 minutes of RFR exposure. This
OHA first-draft statement on the Fang study was crossed-out and deleted:
“This demonstrated the exposure to RFR can affect the properties of ECG
[electrical] signals in the heart which could affect the function of the heart.”

In the paper itself, Fang and colleagues write that their data “suggest a possible
bio-effect of [EMF] on ECG signals.” That bio-effect could be due to a “coupling”
between the experiment’s EMF pulses and the human ECG signal. That'’s right:
messing with your heart’s electrical signals that help keep you alive.

But the OHA report didn'’t get into any of that. It dwelled on the experiment’s
admittedly unorthodox methods and then mentioned “a small change in the RR
interval of the ECG” - which means all of nothing to an Oregon school
superintendent. OHA made no mention of something that might catch their eye:
a possible effect on “the function of the heart.” Talk of that was in the first draft
and then disappeared.

Downplaying an increased risk of brain cancer

As mentioned, Aydin et al. (2011) (OHA # 8) found a two-fold increased risk of
brain cancer in a particular subset of subjects, children who had their mobile
phones the longest. André Ourso wrote in one of his editorial bubbles in the
margins of the second draft: “Maybe an explanatory sentence of why we would
see this increase? (i.e., over time we will see an increase in cancer incidence in a
population and that this observation is not related to a causal factor).”

The description in the report that Ourso flagged was actually euphemistic. . W S
described the two-fold risk increase as: “brain tumor risk was related to the

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 35/49


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5129380/
https://academic.oup.com/jnci/article/103/16/1264/898567
https://washingtonspectator.org/wp-content/uploads/2021/05/2021-0034-draft-11.09.20.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
time elapsed since the mobile phone subscription was started but not to the
amount of use.” Related: that’s a nifty phrase for double the risk.

Either way, new text downplaying the finding appeared in the third draft on the
QT (sans track-change) a week later and thus in the final report. Tilting the
third-draft as he wished, someone added this to conclude OHA’s discussion of
Aydin et al.: “Given the aforementioned findings, despite the association with
subscription length, the evidence is mixed, lacks meaningful exposure-response
relationships, and is subject to recall bias; all factors which prevent a conclusion
of a causal carcinogenic relationship.”

These are faux weaknesses, and Ourso’s editorial directive introduced a false
treatment of Aydin. In fact, for the subset of subjects discussed, the evidence
was not mixed; there was an exposure-response relationship; and inclusion of
operator recorded data precluded recall bias to a large extent.

EHT’s Devra Davis and others wrote of the Aydin paper in 2012: “Overall, the
findings of Aydin et al. are supportive of a positive relationship between cell
phone use in children and increased risk for brain tumors with shorter latency”
than for adults.

As to the statement OHA added at Ourso’s request, Davis said, “That’s just a way
to try to minimize it. Given the operator data, the mention of recall bias is
nonsense. There must have been a lot of pressure on the people generating the
report.”

In 2011, other prominent voices, including Sweden’s Lennart Hardell, chimed in
on the Aydin study: “We consider that the data contain several indications of
increased risk.... The information certainly cannot be used as reassuring
evidence against an association...”

More recently, Hardell and colleagues note that even the longest period of use
considered in the Aydin study was limited to the first three years of use. That
seems hard to justify given that the subjects were age 7 to 19. It’s the rare 12-
year-old who will use a mobile phone to age 15 and then for some reason st. S

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 36/49


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22491231/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3278351/
https://www.fortunejournals.com/articles/aspects-on-the-international-commission-on-nonionizing-radiation-protection-icnirp-2020-guidelines-on-radiofrequency-radiation.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator

This constraint on the data would tend to lower the rates of cancer that Aydin

et al. found.

Consider also the paid Plaintiff’s Statement filed in March in a lawsuit against

Motorola. Of course, this can be accused of its own bias, but from a very

distinguished scientist. Dr. Christopher J. Portier was the Director of the CDC’s
National Center for Environmental Health and also Director of the Agency for

Toxic Substances and Disease Registry.

Portier was asked to do his own literature review. Summing up Aydin on page

29, he writes:

For ispsilateral and contralateral use, exposure-response

relationships were seen for all exposure measures and the highest

exposure groups had the biggest ORs, [Odds Ratios] many
statistically significant.

He adds that, “The OR for regular use (one call per week for at least 6 months)
versus not was 1.36 (0.92 - 2.92). All OR s for time since first use were above 1"—

meaning there was some increased risk.

Note: “regular use” was described as one call per week. Such minimal use is not

realistic in the Aydin study of children and adolescents - or anyone else.

Not incidentally, here’s how Dr. Portier concludes his Plaintiff's statement on
the overall issue of cancer risk from wireless devices (glioma is an aggressive
brain cancer, neuroma is a form of nerve damage):

In my opinion, RF exposure probably causes gliomas and
neuromas and, given the human, animal and experimental
evidence, I assert that, to a reasonable degree of scientific
certainty, the probability that RF exposure causes gliomas and
neuromas is high.

You'd never know it from the treatment of the Aydin paper in the OHA repo.

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/

WS

37/49


https://drive.google.com/file/d/1we0YEJslnrmQkr2qzSFnQyqdsTqXbqSd/view

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
(It should be said, there’s no law in Oregon requiring the use of track-change as
a report wends its way to completion. It’s just peculiar — and convenient when
changing the report’s significance without calling attention to that fact - that
the third draft eschewed them. OHA says simply,

“In this case, we determined it wasn’t necessary.”’

Still, said Andrea Chiapella, Communications Director for Oregon’s Department
of Administrative Services, “I don't believe there are policies or laws that
specifically address tracking changes in drafting reports.” She added, “There are
no policy requirements on drafts as they move through the drafting progress as
far as [ am aware.”

Todd Albert, Oregon’s Public Records Advocate, agreed. Referring to track-
change, he said, “I am unaware of anything in the public records law that
requires this.)

Botching basic stuff

OHA could have benefited from accessing the expertise of someone who has
studied RFR and its attendant risks. Various advocates wrote to David Howe
with suggestions, studies that should be considered and the like. He patted
them politely on the head and sent them on their way.

But OHA failed to get even some basic parameters of its study correct. The
report notes that the agency “identified relevant RFR emissions to be in the
frequency range of cell phones and Wi-Fi, or approximately between 1.6
gigahertz (GHz) and 30 Ghz”

Yet the EHT critique said, “In contrast, the International Agency for Research on
Cancer of the World Health Organization examined frequencies of 30 kHz to

300 GHz in their investigation of carcinogenicity of RFR. Modern technologies
use many frequencies, including RF radiation of 700 megaHertz (MHz) and

lower” Thus, the IARC considered a much broader range of frequencies thar, S
OHA.

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 38/49



9/20/21, 4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Similarly, though the abbreviation “RFR” is used 254 times in the report, and the
term “radiofrequency” is used 38 times, OHA used neither RFR nor
radiofrequency radiation as search terms to identify studies to consider. In a
six-line introduction to the tables on page 50, the report uses the term, “RFR”
five times—yet not in searching the two databases used to identify the scientific
papers under review.

In its Frequently Asked Questions defense mentioned above, OHA wrote in the
first paragraph that it looked at studies “that examined an association between
exposure to radiofrequency radiation (RFR) and cancer and noncancer health
effects” OHA lays it out pretty clearly, but just didn't use the key term, RFR, in
its literature search. As one of the team’s email early in the process stated, “The
inclusion and exclusion criteria will be key.”

Unguarded bias

Despite a boat-load of failings, the OHA report does at least bear the trappings
of a professional public policy document. It looks fine, long as you don’t peer
too closely. The bottom half of the report consists of five tables that boil down
176 of the 218 total studies, with cells (or boxes) for title, author, funding source
(have several grains of salt handy), endpoint examined, adverse effects: yes/no,
etc. All well and good and typical of reviews of the literature.

Except when you get to Tables 3-5 and see a cell over to the far right with the
heading, “My comments,” and you realize there’s no indication of who has
written that. Who in the world is “My,” and just how odd is that in a supposedly
scientific effort? There are 87 papers total summarized in Table 3 (Noncancer
Toxicity), Table 4 (Mental Health) and Table 5 (Sleep). And of those 87 papers in
the three tables, 61 are graced with snippy little “My comments” from an author
unidentified to readers of the report. It's Dr. Hamade says OHA, not that readers
would know that.

Oddly, 58 of the 61 “My comments” are negative; only three can be described as
even neutral in their assessment of the paper involved. Odd because the lita-
of criticism applies both to reports that found a link to adverse effects and
those that did not. The four comments copied below, plus the 54 others, make

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 39/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
you wonder why the papers even made the cut for inclusion, since many studies
did not:

“Highly subjective approach too.” “Small sample size and lacking generalizability.”
“Highly subjective. No exposure assessment. No clinical diagnosis of symptoms. No
conclusions can be made about RFR exposures and health.” And my favorite:
“Intact skulls might prevent this observation.”

Asked about the “My comments” columns, EHT’s Theodora Scarato was taken
aback. “When I saw it, I thought it must be a mistake. It exemplifies the
unprofessionalism and lack of scientific rigor endemic to the report,” she said.

I asked OHA the following by email:

Is it appropriate to have 60 ‘My comment’ comments in a
legislatively mandated, state public health agency formal review
of the literature with no indication of who the author is (who ‘My’
is) and no indication of how or even if these comments were
reviewed?

The agency’s reply, typical of its less is less approach to a reporter’s questions:
‘LYeS.”

Bowdlerized if not disemboweled

Responding to a constituent’s push for action starting in 2016, former Rep.
Alissa Keny-Guyer had a more robust bill in mind than the tattered remnant
that ultimately passed. The original focus was on the Oregon Department of
Education and, according to an early version of the bill, the requirement for
ODE to “Prepare a statement that discloses the potential health risks of wireless
network technology.

For ODE was to see to it that all Oregon K-12 schools, public and private, were
to disseminate information far and wide on “the hazards of exposure to WS
microwave radiation”’—disseminate in curricula, assemblies, parent-teacher

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 40/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
meetings and also distributed annually to students, parents and staff. Imagine,
every year, a brochure arriving in the mailbox outlining the “hazards” the kids—
maybe very young kids with thin skulls full of more water by percentage than
are adults’ heads and thus more susceptible to radiation—are encountering
from the ever-multiplying devices found at school.

Even more remarkable, ODE was to “Develop recommendations ... for practices
and alternative technologies that would eliminate students’ exposure to
microwave radiation that the studies [OHA would review] identified as harmful”
Eliminate—not reduce.

Finally, ODE couldn’t buy or approve the purchase of “technologies that
commercial insurance policies have deemed not insurable because of hazards
or harmful effects that are inherent in the use of the technologies.”

Insurance for RFR risk in schools is not as cut-and-dried an issue as some think
—it is available under some circumstances from a very few companies, as I'll
discuss in Part Two of this series. But had the proposed prohibition on
procurement without insurance become law, it would likely have forced Oregon
schools to invest in safer technologies.

But of course none of that—the info dissemination; the hazards elimination, nor
the insurance requirement—got within shouting distance of becoming law. As
the bill made its way during the 2019 legislative session, its backers were well
aware that someone or some entity could make a stink with leadership in the
House, the Senate or the governor’s office to torpedo the bill. Certainly neither
ODE nor the 2019 House Committee on Education leadership were
conspicuously backing the bill.

One technical, but telling weakening of the law was the change from the
original focus on “biological effects of exposure” to “health effects” A detectable
health effect is a far higher barrier to leap than a biological effect, which
according to the W.H.O. “are measurable responses to a stimulus or to a change

WS

in the environment.”

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 41/49


https://www.who.int/news-room/q-a-detail/radiation-electromagnetic-fields

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Former Rep. Keny-Guyer doesn’t mince words in retirement. She noted she had
been trying to get legislation passed in an American “political system that is
corrupted by money.” She said if she and the bill’s chief senate backer, former
Sen. Laurie Monnes Anderson, had dug their heels in on keeping the original
language, “it never would have gotten out of committee.” Keny-Guyer had a
tough slog since 2016 to even build awareness of the issue, likening it to
countering the tobacco lobby way back when. It was a big step forward to enlist
Monnes Anderson, veteran chair of the Senate Committee on Health Care. Both
women Democrats, they've both since retired.

A former public health nurse passionate about Oregonians’ well-being, yet a
realist after twenty years in the legislature, Monnes Anderson gave ground on
the bill's language to ensure 16 yea votes in the Senate, huge, powerful
executive-branch departments lurking with a de facto veto pen.

She told me by email, “In order to get the agencies, OHA and Dept. of
Education, to stay neutral on the bill, the language had to be worded in the way
the bill was drafted.” Monnes Anderson emailed an RFR-safety advocate back in
2019 about the loss of some of the original provisions: “The changes were made
by my office, and I worked with ODE and OHA to get an amendment that was
acceptable to the entities who would be implementing the bill.” Also, “We
worked with OHA to fine tune how the study would need to be conducted.”

In other words, the executive-branch departments were driving the legislative
train. The bill’s backers had to acquiesce or risk defeat. They adopted a half-a-
loaf approach in the hope that bringing attention to the issue would ultimately
prove worthwhile. If they had foreseen the report that emerged from OHA,
might they have folded their tent and gone home?

Or was the report destined to be a small stone down a deep well anyway, what
with the New Year’s Eve release while the legislature was not in session. Said
one person who works in the Capitol building, “I saw the report when it came
in. The committees do not typically do anything with an agency report. They

WS

file it away and that’s it”

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 42/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Monnes Anderson thought passage in the senate a long shot. “ODE and OHA
were working together at the table. It was clear they can’t mandate, but they
could request.” Worried about some last-minute effort to pull strings with
leadership, she said, “We gave up quite a lot so it would not get killed at the last
minute. It’s easy to get leadership to shoot it down, so we didn’t want the
agencies opposed.”

One major red flag was all the notice ODE, and then subsequently, Oregon’s
public and private schools would have to send out about RFR’s risks should OHA
have succeeded in identifying them. Putting out that kind of widespread notice
year after year means the state and the school districts are aware of the risks.
And if they're aware, they have the duty to do something about them.

Monnes Anderson said, “We had to take that out about alerting students and
their parents. It was a liability issue. If ODE was alerting people about it, and
was not able to buy new wireless equipment, and then a kid gets cancer, well,
the state might be liable. If we're giving out brochures, and we can’t buy
insurance, that’s a real liability issue for the state. So we need to look at what
needs to be done with the technology in schools.”

The weakened bill passed by a vote of 25 to 0 in the Senate. Why not give two
retiring legislators a shell of what they wanted.

Though OHA had 17 months to work on its report from SB 283’s signing in
August of 2019 till the report’s release in December 2020, field research was
beyond it. Wasn't mandated by law, and nope, they weren’t going to do it. It
didn’t help that OHA squandered roughly nine months from the bill’s signing to
when the project really kicked into gear in April 2020. They missed the entire
pre-Covid 2019 fall semester, kids in class, devices humming, data there for the
plucking. They could have gone to various schools for two weeks in November
to get the data they needed.

The agency was charged to conduct a literature review, and that’s what
Oregonians would get. Never mind that it relied on studies like the one that
declared regular RFR exposure to be one cell phone call per week—a study t S
has no bearing on what'’s happening in Oregon’s classrooms today.

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 43/49



9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
And with funding sketchy, or almost non-existent in the United States, what
chance is there for researchers to catch up? Though published just months ago
in February, Birks et al. (2021), a study of kids’ wireless use from 2012 to 2016
says that, “This first large study of RF dose to the brain and body of children
and adolescents, shows that mobile phone calls on 2G networks are the main
determinants of brain dose...”

Right—2G—in the “first large study” published a couple of months ago. We don't
have a clue what'’s happening in the largest experiment in human history, as 5G
rolls out with massively increased exposure to higher concentrations of
radiofrequency radiation - and with the regulatory agencies turning a blind eye.

Turning a blind eye while stuffing governments’ pockets. My colleague, Barbara
Koeppel, published a groundbreaking article, “Wireless Hazards” in this
magazine in December. Wrote Koeppel:

In fact, the U.S. federal government thrives on a thriving telecom
industry. In Captured Agency (a monograph published in 2015 by
Harvard’s Center for Ethics), journalist Norm Alster wrote that
the government had reaped nearly S$S100 billion in prior years from
selling space on the electromagnetic field spectrum, through
which the companies send their signals. Alster says local
governments also prosper, collecting an average of 19 percent from
users’ cellphone bills.

Arrayed against vast economic forces, a “small group of thoughtful, committed,
citizens”—many with a bunch of letters after their names—are out to “change
the world” (as Margaret Mead would have it). One immediate goal is to get Gov.
Kate Brown to retract the OHA report and ship it back for revision.

More long-term, advocates await that one compelling study that indicates not a
link to harm, or an association with increased risk, but something unambiguous
and credible and alarming enough to wake the public and their representatives
from their indifferent slumber. It’s out there, the advocates tell themselves, *
science ready to blossom, always a year or so away as the months roll by. S

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 44/49


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33245886/
https://washingtonspectator.org/wireless-hazards/
https://ethics.harvard.edu/files/center-for-ethics/files/capturedagency_alster.pdf

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
Perhaps. But a November 2020, U.S. Government Accountability Office
“Technology Assessment” of “5G Wireless” stated 5G is so new there’s been no
studies on its “long-term health effects.”

And, “even after high-band 5G technology has been put into use in
the coming years, the long-term health effects on people, if any,
may not be known for many years later because some health
outcomes could take decades to develop

The GAO added:

Observational studies may be used to study health outcomes that
take years and decades to develop, such as developmental,
behavioral, and cancer outcomes. However, as mentioned above,
there have been no observational studies on the long-term health
effects of high-band 5G frequencies because the technology is still
new.

And while safety advocates wait for their chimera to appear, the (not-so) grand
experiment on all mankind continues, just about all of us willfully adding fuel to
the fire. My teenager gets the jimmy-leg, we make him sit at the dinner table
too long, talking, the plates clean, dinner obviously over, his computer
beckoning. Calm down, son—have a cigarette: as was once said, they “soothe
the throat”

(An anonymous donor funded the pre-publication legal vetting of this article by
the law firm Davis Wright Tremaine LLP.)

kkkkkkkkkhkhkik

Sparked by his successful, free-speech federal lawsuit against Lincoln Center and
the NYPD, Daniel Forbes is the author of Derail this Train Wreck, from Fomite
Press. His 20-article series on Portland’s Bullseye Glass helped spur state air

toxics regulatory reform. (Bullseye paid its neighbors $6.5 million to settle clai
against it.) And he testified before the U.S. House and Senate at hearings he caWS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 45/49


https://www.gao.gov/assets/gao-21-26sp.pdf
https://www.fomitepress.com/Derail.html
https://www.portlandmercury.com/archive/daniel-forbes

9/20/21, 4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
after catching the Drug Czar paying the TV networks $24-million to demonize
marijuana to influence voters. Directives, love letters and advice to
ddanforbes@aol.com.

Read On:

Wireless Hazards Regulators Steamroll Remembering Ramsey
Health Concerns as the Clark
Global Economy
Embraces 5G

How the CNP, a
Republican Powerhouse,
Helped Spawn Trumpism,
Disrupted the Transfer
of Power, and Stoked the
Assault on the Capitol

WS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 46/49


https://washingtonspectator.org/wireless-hazards/
https://washingtonspectator.org/wireless-hazards/
https://washingtonspectator.org/regulators-steamroll-health-concerns-as-the-global-economy-embraces-5g/
https://washingtonspectator.org/regulators-steamroll-health-concerns-as-the-global-economy-embraces-5g/
https://washingtonspectator.org/remembering-ramsey-clark/
https://washingtonspectator.org/remembering-ramsey-clark/
https://washingtonspectator.org/nelson-cnp/
https://washingtonspectator.org/nelson-cnp/
https://www.salon.com/2000/01/13/drugs_6/

9/20/21,4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator

Share This Story:

5 Comments

Flora on May 26, 2021 at 2:28 PM

I'm in Oregon and I'm in shock at the pure mafeasance of these people. Thank you for
publishing this. I can only hope it prompts a full investigation and retraction of the
fraudulent report.

don on May 26, 2021 at 3:09 PM

You may turn a blind eye to this report and you will not ever be able to say you did
not know.

Deb on May 26, 2021 at 4:10 PM WS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 47/49


https://trypico.com/washingtonspectator
https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https%3A%2F%2Fwashingtonspectator.org%2Foregon-health-authority-forbes%2F&t=Oregon+Health+Authority+Condemned+by+Scientists+For+Scrubbing+Report+on+Wireless+Hazards+in+Schools
mailto:?subject=Visit%20this%20site%20https%3A%2F%2Fwashingtonspectator.org&body=Hi%2C%20this%20may%20be%20interesting%20you%3A%20Oregon%20Health%20Authority%20Condemned%20by%20Scientists%20For%20Scrubbing%20Report%20on%20Wireless%20Hazards%20in%20Schools%21%20This%20is%20the%20link%3A%20https%3A%2F%2Fwashingtonspectator.org%2Foregon-health-authority-forbes%2F
https://www.paaoregon.org/safe-technology

9/20/21, 4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator
As a co-author of the original SB283 bill, I want to express my profound gratitude for
this article. Thank, thank you, thank you Daniel Forbes for being curious enough to
take the deep dive required to report this story. I feel now that all our hard work was
not in vain. I know this article will be a great tool for us advocates as we continue our
advocacy work to protect kids from harmful wifi at school.

Tracy on June 6, 2021 at 1:36 PM

It is unimaginable that public health authorities have not done their due diligence in
this report. We are talking about the health of our future, and personal interests
appear to take priority over the welfare of our country. Thank you for publishing this
important article.

Doug on July 13, 2021 at 3:56 AM

Thank you for publishing this important and explosive investigative report into the
Oregon Health Authority’s biased and breathtakingly flawed study on WiFi which
should raise many further questions and serious concerns for parents and citizens in
Oregon and across the country.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

-

Comment

NAME * ] [EI\/IAIL* ] [WEBSITE

SUBMIT COMMWS

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/ 48/49



9/20/21, 4:06 PM Oregon Health Authority Condemned by Scientists For Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools | Washington Spectator

Newsletter

. WS
Since
WS 1971, the Contributors
non-
profit, Dudley Althaus
reader- Cyrus Cassells
supported Washington Autumn Hayes
Spectator has offered Karen Houppert
independent-minded Barb;\ra Koeppel
A Nei
readers behind-the- en e
Anne Nelson

scenes insight into Pamela Newkirk

significant news stories Steven
that are under-reported Pressman
or ignored by the Katherine

corporate media. We Stewart

encourage you

to subscribe either to
our digital or print
edition, or both, and
invite you to consider
making

a donation to The
Spectator in support of
our independent

journalism.

© 2021 Washington Spectator. All rights reserved.

https://washingtonspectator.org/oregon-health-authority-forbes/

About TWS
Letters
Syndication
Subscribe
Donate
Contact Us

WS

49/49


https://trypico.com/washingtonspectator
https://washingtonspectator.org/author/dudley-althaus/
https://washingtonspectator.org/author/cyrus-cassells/
https://washingtonspectator.org/author/autumn-hayes/
https://washingtonspectator.org/author/karen-houppert/
https://washingtonspectator.org/?s=barbara+koeppel&id=24752
https://washingtonspectator.org/author/aryeh-neier/
https://washingtonspectator.org/author/anne-nelson/
https://washingtonspectator.org/author/pamela-newkirk/
https://washingtonspectator.org/author/steven-pressman
https://washingtonspectator.org/author/katherine-stewart/
https://washingtonspectator.org/about/
https://washingtonspectator.org/#hp-letters
https://washingtonspectator.org/syndication/
https://trypico.com/washingtonspectator
https://washingtonspectator.org/contact/

