September 17, 2021

Re: Requesting a retraction of the corrupted, misleading OHA report on children’s health impact from
wireless radiation exposure in Oregon’s public schools

Dear Senate Education Committee members,

InJune, 2019 the Oregon State Legislature passed Senate Bill 283 which called upon the Oregon Health
Authority (OHA) to “review peer-reviewed, independently funded scientific studies of the health effects of
exposure to microwave radiation, particularly exposure that results from the use of wireless network
technologies in schools...”

OHA's final report was released to the Legislature on December 31, 2020.

According to scientists, public health professionals and medical experts who study the biological effects
and public health impacts from radiofrequency radiation (RFR) exposure, the study is fundamentally
flawed due to its wireless industry-friendly design.

Additionally, the authors of the OHA report knowingly excluded published animal studies that show
harmful impacts, failed to consider the unique vulnerability of children, conspired to exclude scientific
evidence showing biological harm to children and based their assessment upon studies funded by the
wireless industry, a clear violation of the legislative mandate to only consider “independently-funded
scientific studies.”

Please refer to the chart below showing the justification for the legislative directive to assess only non
industry-funded studies to ensure more accurate, unbiased conclusions about biological harm to
children from WiFi and other wireless exposure in Oregon’s public schools:

Independent Studies vs. Industry Funded Research.

Radiofrequency Research: Does Funding Matter?

Non-industry studies Industiystudies

narmeuL ® S HARMFUL
EFFECT: - -y * EFFECT:
0% ‘WEea 32 %,

-

& M

NO EFFECT: NO EFFECT:
392/0 - A68%

(n=5T)

Data Compiled by Dr. Henry Lai, University of Washington




Also excluded from the OHA report are the following crucial scientific findings:

1. the International Agency for Research on Cancer (IARC)/WHOQ's classification of wireless RFR
exposure as a possible human carcinogen, placing it in the same health risk category as lead,
DDT and diesel exhaust,

2. conclusions from the 10 year, $30 million major animal study conducted by the U.S National
Toxicology Program (NTP) that determined “clear evidence” of cancer and DNA damage from
RFR exposure, and

3. studies showing that RFR penetrates deeper into children’s brains, damages the brain, and is
associated with breast cancer.

From the May 24" investigative report titled, “Oregon Health Authority Condemned by Scientists
for Scrubbing Report on Wireless Hazards in Schools” by Daniel Forbes, published in The
Washington Spectator was the following accounting of scientific evidence and conclusions that had
been “scrubbed” from the initial draft version of the OHA report:

“....Citing five papers, the first draft (pg. 37) states that, “All the studies that investigated the
outcomes of general health and symptoms of ill health found that EMF exposure negatively
impacted health.” That disappeared. Of the five papers cited, two do not appear in the final
report; the other three appear in the tables only—not the body of the report—where they are
basically dismissed.

The first draft continues (pg. 37), “In the studies that examined EMF exposure and general
health and symptoms of ill health, it is found that individuals with exposure to EMF are more
likely to have poorer health outcomes.” Crossed out and deleted.

..... also gone was the first-draft statement that 33 studies in one category suggested adverse
effects versus 19 suggesting no effects. Also deleted in the section on mental health issues
such as stress and depression, the first draft said that 13 studies found adverse effects, while
7 did not.

Then there’s this from page 37 of the first draft: “It is found that prenatal exposure of EMF
and exposure during childhood could lead to adverse effects of childhood development....” The
next sentence reads, “Exposure to EMF could lead to genotoxicity”—that is, mutation that can
lead to cancer.

A quote omitted from the OHA final report was a finding from one study that reported,
“Symptoms of retarded memory, learning, cognition, attention, and behavioral problems have
been reported in numerous studies and are similarly manifested in autism and attention deficit
hyperactivity disorders, as a result of EMF and RFR exposures where both epigenetic drivers
and genetic (DNA) damage are likely contributors. Technology benefits can be realized by
adopting wired devices for education to avoid health risk and promote academic
achievement.”



It is important to note that upon seeing the wireless industry-influenced conclusion of the OHA report
released at 5 pm on New Years Eve, | filed an Oregon Public Records Request to obtain “ALL draft
versions of the OHA report.” | was provided only four of the five available drafts — the original version
of the report was not provided to me. There was no reason given or even a mention of this 1 draft of
the report; that version was simply withheld from me in response to my public records request.

Subsequently, from the Washington Spectator article, | learned of all the scientific evidence showing
harm to children that had appeared in that first draft version of OHA’s report. Those conclusions from
published studies reviewed in the “concealed” 1** draft of the OHA report showing harm were blatantly
deleted and did not appear in the final report.

The OHA report is a grossly inaccurate assessment of the current state of science regarding the risk of
harm to children from wireless radiation exposure in Oregon’s public schools. Most troubling is that the
report’s false and misleading conclusion stating no evidence of harm creates the false illusion that
exposure to wireless radiation is safe...even for the most vulnerable among us, our children.

The families of Oregon’s 600,000 public school children have the right to know the truth!

For the above reasons, we urge you to direct OHA to retract and correct its scientifically corrupt and
misleading report for:

o failing to abide by the bill's mandate to include only "independently-funded" studies and
relying upon industry-funded studies to reach the report’s false and misleading conclusion.

e being scientifically biased and flawed for not following the basic principles of scientific review.
e engaging in some sort of concerted conspiracy to mislead the public by “scrubbing” scientific

evidence of harm to children from wireless radiation exposure that appeared in the first draft of
the report.

Respectfully submitted,

Cynthia Franklin
Consumers for Safe Cell Phones

821 NW 11 Ave #223
Portland, OR 97209



